Wednesday 9 January 2013

Redha itu ikhlas, pasrah itu menyerah

Assalamualaikum semua :)

Ada betulnya dialog Lisa Surihani a.k.a Mila dalam ombak rindu masa dia sembang dgn Maya Karin a.k.a Izzah kat sawah bendang tu kan. Kalau betul redha, kita ikhlas tapi kalo kita menyerah tu bukan redha namanya, tapi pasrah...

Dalam situasi aku sekarang ni, aku pasrah sebab aku dah menyerah kalah. Aku tak mampu nak bertahan lagi. Benteng kesabaran aku dah sampai tahap sipi-sipi nak ranap dah. Aku dah tak mampu... Aku surrender. Mungkin penceraian adalah jalan yg terbaik tuk aku dan anak-anak...

Setiap peluang dan ruang yang aku bagi pada suami, langsung tak digunakan sebaiknya malah aku pulak terus diuji dengan sikap dia yg langsung tak nak berubah... Aku tak mampu nak teruskan lagi. Air mata ni dah lama kering, aku dah tak mampu nak menangis lagi...

Aku tahu, kalau aku menyerah maknanya aku tak redha atas ketentuan Allah. Aku cuba lawan takdir. Tapi, aku cuma manusia biasa, iman aku cuma setipis bawang, mana kan mampu aku bertahan dengan dugaan yg datang tanpa jemu dalam hidup aku...

Aku pasrah... Ya Allah..

Andai penceraian adalah jalan terbaik tuk aku leraikan kekusutan dalam rumahtangga aku, aku terima... Aku cuba tuk redha... Aku bukan Saidatina Khadijah.. Aku jugak bukan Siti Hajar... Aku hanya wanita akhir zaman yang imannya amat tipis.. Aku cuma hamba Allah yg banyak khilaf, yg dosa nya tak terampun...

Saat ni, aku cuma menunggu dari suami keputusan dia. Andai talak yg dilafazkan aku pasrah... Kerana aku pun dah tak mampu nak bertahan lagi... Tapi, andai dia terus mengabaikan tanggungjawab dia dan gantung aku tak bertali aku pasrah sebab aku dah tak mampu nak pertahankan lagi... Dan andai suami mahu teruskan perkahwinan ini juga, aku belum mampu nak maafkan dia...

Kasih yang selama ini aku cuba pertahankan hampir terlerai...
Cinta yang selama ini aku bajai dah hampir layu.. Dan
Sayang yang selama ini aku warnai dah semakin sirna...

Aku pasrah...

Aku tahu, anak-anak pasti kecewa dengan keputusan ini... Tapi, aku jugak tak mampu nak terus biarkan anak-anak sama-sama menangis bersama aku... Aku cuma nak lihat kebahagiaan anak-anak...

Ya Allah.... Redhakanlah aku... Berkatilah keputusan aku... Andai penceraian bukan jalan yg terbaik tuk aku, anak2 aku dan agamaku... Kau tunjukkan lah jalan yg lebih baik utkku...

Aminn....

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.