Monday 21 January 2013

Bersedia kah aku?

Assalamualaikum semua :)

Alhamdulillah, dah almost 2 weeks aku ngan suami tak tinggal sebumbung dan dah kurang bergaduh. At least aku tak terus-terusan berdosa dgn suami kan...

Tapi selama tempoh tu, aku dan anak-anak tinggal dengan kak ngah aku. Tu pun atas permintaan kak ngah, dia risau aku ngan ank-anak tinggal ber-tiga je kt umah dan dapat keizinan suami. Dan dalam tempoh tu jugak, suami tinggal dengan parent dia.

Selama tempoh ni, bukan aku tak usaha nak perbaiki hubungan kami. Kalau aku diberi pilihan, dah tentu aku mahu suami berubah fikiran, dah tentu aku mahu keluarga yang sempurna buat anak-anak. Tapi, kuasa talak itu ditangan suami. Andai dia dah tiada hati tuk aku, aku tak boleh paksa, anak-anak juga tak mampu nak paksa.

Apa usaha aku? Aku dah solat istikharah, aku berdoa moga Allah tunjukkn jalan terbaik buat aku dan suami. Aku dah ke pejabat agama tuk mengikuti sesi kaunseling tapi, dah Allah tentukan jodoh aku dan suami setakat ini je, sebab tu pihak pejabat agama tak panggil lagi tuk sesi kaunseling.

Aku juga berdoa, semoga tempoh 2minggu ini suami jadikan ruang dan peluang tuk muhasabah diri dan cari punca pergaduhan dan cari jalan penyeselesaian. Tapi, nampaknya keputusan suami nekad dan dia tetap nak berpisah. Aku redha.

Bersediakah aku?

Aku sendiri tak pasti. Bersediakah aku? Dalam tempoh ini, aku cuba redhakan hati tuk aku terima takdir Allah. Bukan semua orang di pilih tuk di uji begini. Aku antaranya.... Maka, aku redha.

Aku cuba sesuaikan diri dengan hidup baru aku. Bagi aku, anak2 segalanya bagi aku. Melihat mereka happy, dah buat tuk aku happy. Aku bekerja keras juga demi anak-anak.

Aku doa, semoga aku kuat hadapi ujian Allah ini. Mungkin Allah nak uji tahap kesabaran aku. Aku kan hamba-Nya yg byk dosa, dah tentu aku di lah yang paling banyak diuji. Aku redha..


Sent from my SweetBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.