Tuesday 15 January 2013

Kecurangan Suami

Assalamuaalikum semua :)

Sebenarnya dah lama aku perhatikan perubahan suami, dan lama jugak aku perasan kecurangan suami. Pada mulanya, aku rasa aku cuma mengesyaki sebab belum ada bukti, tapi sejak 2-3bulan kebelakangan ini memang jelas terbukti, satu per satu Allah tunjukkan pada aku.. mungkin petunjuk tuk aku buka mata...

Kata sini aku nak kongsikan dengan semua, bukan tuk membuka aib suami tetapi sebagai panduan supaya kamu semua sebagai isteri boleh buka mata pada perubahan suami.... aku pun dah tak lama pegang gelaran ISTERI ni, tunggu masa je suami lepaskan aku. dah puas aku berusaha, tapi tiada hasilnya sebab suami dah bulat suara nak berpisah awalaupun berkali-kali dia nafikan ada agenda lain... ntah lah...

mari aku kongsikan antara perubahan suami yang aku perasan, antaranya adalah....



1 – Menjadi panas baran

- Kalau sebelum ni, suami seorang yang agak penyabar. bila anak buat bising masa dia tengah lepak tengok TV atau buat assignment pun dia masih boleh tahan, tapi lately bila anak kacau xdia tengok TV dia dah start marahkan anak-anak dan start angkat tangan pada anak-anak.
- AKu ni memang suka membebel dengan anak-anak, asal tak kena pada pandangan aku, akau akan tegur anak-anak. tujuannya tuk mendisiplinkan anak, tapi lately suami akan marah bila aku bebel pada anak, dia akan terus masuk bilik dan main henpon.
- Yang aku perhatikan suami memang bukan suami yg dulu lagi..huhu

2 – Tiba-tiba menjadi sibuk

- Dulu pun dia memang sibuk, tapi ada gak masa tuk balik awal dan main futsal, kalau tak pun bawak anak-anak main kat playground. tapi, lately dia selalu balik lewat, bukan calang-calang lewat tau sampai tengah malam. sampai aku naik hairan sebab gaji dia masih sama, tapi kenapa balik lewat setiap hari. bila aku query, dia kata dia busy buat assignment kat ofis sebab dah tak tenang nak buat assignment kat rumah. yang aku bertambah pelik, kenapa 4 semester sebelum tu, bleh je buat assignment kat rumah, kenapa baru masuk semester 5 ni dah tak boleh. aku tambah pelik bila cuti umum dan weekend pun dihabiskan masa kat office. disitu lpah punca aku mula menyiasat kecurangan dia....
- dan yang buat aku bertambah pelik, dia takkan call atau bagitahu aku face to face kalo nak balik lewat atau gi keje weekend atau public holiday, tapi dia cuma sms aku. kat situ pun timbul kemusykilan aku....

3 – Sering berahsia

- sejak akhir-akhir ni, dia suka berahsia. sampai aku langsung tak tahu apa yg berlaku pada dia kat tempat kerja. dia MC pun aku tak tahu, dia apply cuti pun aku tak tahu. ntah kemana dia pergi sebab setiap hari dia akan pergi kerja macam biasa dan balik lewat macam selalu, siap bagi alasan konkrit sebab keje banyak dan ada closing.
- kalau bab henpon memang berahsia sangatlah, setiap hari balik kerja, notification log, call/sms/whatsapp log semua kosong. dia dah delete sebelum sampai rumah, sampai sms aku pun dia delete sekali, kononnya taknak bagi aku syak lah kot..... Penting bagi korang check henpon dia dan pastikan sekali-sekala, call office dia. jangan sampai korang tak tahu nombor phone office dia...

4 – Semakin bergaya

- Penampilan suami yang dulunya biasa-biasa bertukar dengan drastik. Rambut baru, pakaian baru dan siap dengan minyak wangi mengalahkan zaman bujang.
- Kalau dulu, dia tak kisah sangat pun dengan penampilan. bila aku sediakan baju tuk dia pakai, dia akan menolak sebab nak pakai yang sempoi je, tapi kebelakangan ni, dia dah mula nak pakai baju yg elok, berkolar dan pandai dah nak pilih baju sendiri.
- yang paling pelik sebab dia cerewet bab membeli baju, kaler apa yang selama ini dia serahkan bulat-bulat pada isteri. dan paling pelik bila langsung tak minta pendapat isteri. Penting bagi isteri menyelidiki suami mereka yang bersikap sedemikian!

4 perubahan ni lah yang paling ketara sekali. yang lelain tu ada, tapi tak berapa drastik.

kalu suami korang ada simptom ini, baik selidiki. bukan syak wasangka tapi berjaga-jaga. jangan jadi macam aku!

tunggu masa jek nak kena cerai dengan suami.... sedih kan?



No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.