Wednesday 9 January 2013

Akibat tidak jujur

Assalamualaikum semua :)

6/12/12, tarikh aku dan suami bicara kat mahkamah syariah tuk pengesahan lafaz cerai.

Aku ingat lagi, apa punca sampai membawa aku ke mahkamah syariah. Iaitu, suami hantar sms " aku akan lepaskan kau dengan cara baik kt mahkamah". Maka aku terus was-was dengan status aku sebagai isteri. Selepas dia hantar sms tu, aku faham yg dia mmg nak bawak perkara ni ke mahkamah. Dan aku reply sms dia bertanya samada dia memang berniat nak ceraikan aku masa hantar sms. Suami jawab ya. Kalau ya, talak dah jatuh. Aku ragu-ragu, maka aku mintak dia keluar dari rumah. Tapi, lepas 5 hari dia balik semula ke rumah dan memujuk aku sehingga berlakunya hubungan suami isteri.

Tapi selepas itu, dia masih lagi tak hiraukan aku dan anak-anak. Setiap hari balik tengah malam, tak bercakap, cuma menghadap handphone, whatsapp dan laptop. Hati isteri mana tak terluka kembali kan.

Aku nekad tuk semuka, andai dia betul nak bawak hal ni ke mahkamah kenapa perlu lakukan hubungan suami isteri, kenapa tak segera ke mahkamah. Dia jawab "aku cuma jalankan tanggungjawab aku sebagai suami". Korang agak, apa aku rasa? Aku rasa korang tahu apa yg aku rasa. Aku rasa terhina.

Aku nekad tuk kongsi masalah aku dengan kakak aku yg aku rapat. Dan dia terkejut pasal sms tu. Dia cakap, ayat sms tu agak meragukan dan aku perlu refer ke pej agama. Maka aku ke pejabat agama n mahkamah.

Pada 6/12/12 tu, di hadapan hakim syarie suami mengaku tiada niat tuk ceraikan aku masa send sms. Aku pandang muka dia byk kali. Depan hakim dia ckp " dia memang berniat nak ceraikn aku kt mahkamah dengan cara baik, tapi tak pun ke mahkamah". Jadi, hakim putuskan talak tak jatuh dan kami masih suami-isteri.

Walaupun aku agak terkejut, tp aku redha. Mungkin ini petunjuk bahwa jodoh aku dan suami masih ada.

Tapi, selepas peristiwa di mahkamah kenapa aku dan suami terus-terusan bergaduh. Masih lagi tiada keserasian, masih lagi berbeza pendapat malah lebih teruk dari sebelumnya.

Adakah kerana suami berbohong di depan hakim? Adakah kerana suami memang berniat mahu ceraikan aku masa hantar sms tu? Aku sendiri tak tahu. Hanya suami dan Allah je yang tahu.

bila mahkamah dah putuskan begitu, aku cuba beri ruang dan peluang pada suami tanpa jemu. Tapi, masih juga tiada perubahan. Malah makin dasyat dia menipu dan menipu aku. Adakah ini petunjuk bahwa jodoh aku dan suami dah tiada? Adakah ini balasan akibat suami berbohong depan hakim syarie dan permainkan hukum Allah. Wallahu a'alam. Aku sendiri tak tahu, aku takde kuasa ajaib nak tengok hati dan fikiran dia.

Aku cuma mohon Allah tunjukkn jalan terbaik tuk aku dan anak+anak. aku tahu, suami boleh menipu tapi Allah selalu benar. Aku yakin dengan kekuasaan dan kasih-sayang Allah.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.