Friday 1 February 2013

Langkah Mula

Assalamualaikum semua :)

Almost a month aku dan suami tak tinggal bersama. masih lagi takde tanda-tanda yang suami dah failkan penceraian sebab aku tak terima lagi sebarang surat dari mahkamah. So maknanya, suami gantung aku tak bertali sepanjang sebulan ni. Aku sendiri tak pasti samada suami nak teruskan atau nak bercerai. Aku dah puas bertanya pada suami, tapi dia terus berdiam diri.

Aku serahkan segalanya pada suami dan takdir. Andai kami masih berjodoh, maka kami akan bersama semula tapi andai sebaliknya, aku dan anak-anak terima dengan redha. Aku dan anak-anak mula belajar berdikari dan lakukan semua sendiri. Aku mula atur akaun keluarga semula, sebab sekarang ni semua tanggungjawab mencari rezeki tuk anak-anak dibawah tanggungjawab aku.

Walau sempit cemana sekalipun, aku tetap perlu suap mulut anak-anak, tetap kena bayar babysitter dan yuran sekolah, kena bayar transport anak gi sekolah, kena beli diapers n susu anak-anak, bayar rumah dan segala bil. Dengan gaji yang masih sama, aku perlu bahagikan secukupnya tuk tanggung semuanya.

Demi masa depan anak-anak, aku perlu usaha lebih, kalau tak aku kena ikat perut. Mana nak cari duit tuk isi minyak kereta dan duit makan dan barang rumah lagi. tapi bagaimana nak tambah pendapatan? Online business? Keje part time? Aku takde kelebihan atau skill luar biasa tuk cari duit lebih. Nak jual kek, tak reti baking. Nak mengandam, takde bakat. Nak bisnes, takde modal. Pening kepala.

Hanya kepada Allah aku berdoa dan berserah. Rezeki datangnya dari Allah, moga Allah buka pintu rezeki tuk aku dan anak-anak.

Keperluan dan belanja anak-anak semakin bertambah. Next year anak nak masuk darjah 1 dah, sure duit yuran dan buku aku kena kumpul dari sekarang. Kalo duit gaji cuma cukup-cukup makan, mana nak simpan duit.

apa yang aku perlu buat tuk mulakan langkah?

Sent from my SweetBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.