Wednesday 6 February 2013

Bina Hidup Baru

Bismillahirrahmanirrahim.

Hari ni genap sebulan aku dan suami tinggal berasingan. Aku masih lagi isteri dia atas kertas sebab suami tak failkan penceraian lagi, tapi hakikatnya aku dah lama bukan isteri dia.

Kalau nak ikutkan rasa hati, memang sakit hati ni diperlakukan sebegini. Tapi, aku pasrah dengan qada dan qadar Allah. Pasti Allah merencanakan sesuatu yang lebih baik tuk aku dan anak-anak. In shaa Allah.

Aku dah mula terima hakikat yang rumahtangga kami memang tak dapat nak diselamatkan lagi. Suami masih tekad nak bercerai walaupun sampai hari ni, talak masih belum terlafaz. Aku terpaksa terima keputusan dia, walaupun perit.

Aku yakin, Allah sayang aku sebab tu Allah uji aku. Ujian Allah ini mengkin satu musibah atas dosa yang aku lakukan atau mungkin satu kafarah tuk aku suci bersihkan dosa aku atau mungkin satu cara tuk meningkatkan kesabaran aku.

Apa pun, aku terima ujian Allah ini. Aku bersyukur aku diuji, baru aku sedar betapa tipis cinta aku pada Allah. Betapa selama ini cinta aku pada suami melebihi cinta aku pada Allah.

Aku nekad tuk mulakan hidup baru bersama anak-anak. aku dan anak-anak perlu belajar terima kenyataan. Aku jugak slowly explain kat anak aku yang aku dan papa diorang tak boleh tinggal bersama lagi. Walaupun berbagai soalan cepu cemas diorang tanyakan, tapi aku sebolah mungkin explain pada diorang.

Aku sekarang ni masih tinggal dengan kakak dan abang ipar. Walaupun hati ni cukup malu tuk terus menumpang dan menyusahkan diorang tapi aku terpaksa. Selagi aku tinggal kat rumah aku, selagi tu aku akan hidup di selubungi rasa rindu pada suami. Satu benda aku tak boleh nak buat kalau asyik terkenangkan suami. I'm thinking of nak cari rumah lain tuk hapuskan segala kenangan dan rasa cinta pada suami yang masih membuak.

Aku dah sedapa upaya pertahankan rumahtangga ni. Tapi, kalau masih jugak terlerai, dah tentu Allah rencanakan sesuatu yang lebih baik kan..

Aku yakin, Allah sayangkan aku... Moga Allah beri aku kekuatan tuk aku hadapi ujian-Nya ini...

Anak-anak akan jadi sumber kekuatan aku. Mujur ada keluarga yg sangat memahami, sahabat yang sama-sama berkongsi kedukaan dan bantu aku tuk bangkit. Kalau tak, tentu aku dah tersungkur menyembah bumi kerana beban dugaan yang aku galas amat berat.

Moga aku boleh bangkit dan berjalan tuk bina hidup baru bersama anak-anak... Itu harapan aku...


Sent from my SweetBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.