Monday 11 February 2013

Takdir Allah atau Kehendak Sendiri?

Serius aku keliru.

Adakah ini takdir Allah atau kehendak suami? Andai penceraian ini terjadi, pasti dengan izin-Nya. Walau suami berkehendak, tanpa izin Allah tetap takkan terjadi.

Tapi, sepanjang kami tiada lagi persefahaman ni. Aku dan anak-anak nampak macam mangsa keadaan. Aku dan ank-anak sentiasa bersedih, tapi suami seronok hidup membujang. Kami anak-beranak macam berkabung tapi suami makin ligat dengan aktiviti zaman bujang.

Saat kami ank-beranak bersedih meratap nasib kami ditinggal, suami berseronok di klcc sambil jalan-jalan dan menonton wayang.

Aku tak tahu nak cakap macam mana lagi. Apa yang patut aku dan anak-anak buat? Musnahkan keluarga bahagia kami atau terus berkorban demi kebahagiaan suami dan papa yang belum sedia meninggalkan kehidupan bujang?

Aku tak nampak apa kesudahan keluarga kami andai ikatan pernikahan ini diteruskan. Aku cuma nampak dunia kami kelabu. Tiada lagi sinar terang buat kami.

Aku juga tak nampak sinar terang buat kami andai ikatan pernikahan ini di leraikan. Nampaknya, apa pun jadi tetap aku dan anak-anak perlu hadapi hari yang kelam. Hanya suami yang bahagia walau apa yang terjadi.

Aku dan anak-anak belajar menerima takdir Allah ini, walaupun bukan ini yang kami pinta kerna ini semua kehendak suami...

Sent from my SweetBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.