Friday 21 December 2012

Episod 1: Bila segalanya bermula

Assalamualaikum semua :)

Hari ni, aku nak cerita macam mana segalanya bermula. Bukan sekelip mata, bukan jugak sepantas kilat. Segalanya bermula dari awal perkahwinan mungkin,aku sendiri tak pasti. Mungkin juga dari saat pasang niat tuk berumahtangga. Mungkin niat aku dan suami salah. Hanya Allah yg tahu kan, segala yg berlaku ni mungkin hanya sebab musabab tuk Allah jadikn aku muslimah yg lebih baik.

Bila aku sedar? Sejak suami melangkahkan kaki ke universiti. Kononnya nak ubah nasib keluarga. Kadang-kadangkan, aku rasa lagu Atilia dan Loq tu ada benarnya. Bait-bait lirik tu memang terkena pd aku dan suami. Tak semua, tp ada sikit benarnya.

Bila suami jadi student semula, mungkin dia rasa bujang semula, rasa muda semula. Dan segalanya bermula... Study dijadikan alasan tuk berseronok dengan kawan-kawan. Kononnya ada group assignment, kononnya ada kelas tambahan. Tapi, benda lain yg dia buat.

Betul ke? Atau aku syak wasangka? Atau cuma ilusi aku je? Isteri ni diberi satu 'sense' tuk hidu sesuatu kelainan pd suaminya. Sebab tu, selalunya sepandai-pandai suami sorok perkahwinan ke-2 tu isteri yg dimadu akan tetap dapat tahu. Ye lah kan, sepandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah jua. Betul tak?

So, sepandai-pandai suami aku sorok tembelangnya akhirnya tahun akhir aku dapat hidu juga.

Aku rasa, aku ni isteri yg paling percaya dan kurang ganggu aktiviti suaminya. Aku tak pernah call suami waktu keje sebab taknak ganggu dia cari rezeki. Aku tak call dia time ada seminar tuk PJJ sebab tak nak ganggu fokus dia. Aku uruskan keperluan anak setiap hujung minggu sendiri. Aku urus anak2 setiap malam sampai dorang tidur sebab suami keje sampai lewat malam. Rupanya, semuanya sia-sia belaka.

Tahun akhir pengajian,baru aku dpt tahu yg dia tipu aku. Bila dia kata, dia terpaksa keje sampai lewat malam setiap malam, terpaksa keje hari sabtu dan public holiday sebab banyak keje. Aku percaya. Sebab keje kan ibadah, dia nak cari rezeki yg halal buat isteri dan anak-anak. Tapi.... Allah Maha Mengetahui.

Allah create satu situasi supaya aku perlu call suami. Tapi henpon suami off, aku call office dan dapat tahu dia tak keje. Disitu segalanya bermula...

Satu per satu tembelangnya pecah.

Sejak dia belajar semula, dia dah pandai mintak izin tuk tengok bola, karaoke dengan kawan-kawan. Bila isteri tak izinkan, suami cakap isteri kongkong. Bila isteri benarkan, sebab nak suami tahu yg isterinya percayakan dia, dia sia-siakan kepercayaan isteri. Dia rupanya habiskan masa dgn kekasih hati yg kononnya 'hanya kawan' sekelas. Tengok bola, karaoke bersama kekasih tentulah lebih seronok dari habiskan masa bersama isteri yg halal dan ank-anak kan....

Smart phone dan segala social networking adalah punca berlakunya kecurangan. Suami mula mahukan kebebasan kerana kononnya isteri-isteri kawan-kawan memahami kawan-kawan, langsung tak halang kemahuan suami dan suami aku mula rasa terkongkong.

Dan segalanya bermula....

Nanti aku sambung story lagi. Rasa sakit betul hati ni bila ingat balik.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.