Wednesday 26 December 2012

Cinta Suami Orang Dengan Isteri Orang

Assalamualaikum semua :)

Sekarang ni macam satu trend pulak bila suami orang bercinta dengan isteri orang. Kalau dulu ada maafnya lagi lah bila perempuan single bercinta dengan suami orang. Tapi kalau masing-masing dah ada ikatan yg sah dengan pasangan masing-masing masih nak bercinta, apa pulak nak jadi kan.

Nauuzubillah. Mintak-mintak aku dan keturunan aku dijauhkan dari malapetaka macam tu.

Sedangkan masa muda remaja dulu pun, bercinta dengan suami orang adalah satu yang aku cuba elakkan takkan dah jadi isteri aku tergamak nak buat kan.

Aku ingat lagi masa umur aku 18tahun, tunggu keputusan SPM. Masa aku keje kat kilang kat shah alam, ada satu abang supervisor tu cuba nak mengorat aku. Mintak no telefon, dan cuba bermacam cara nak mengorat aku. Tapi sebab aku tahu dia dah kahwin, maka aku tak layan. Sebab aku tak mahu merosak kebahagiaan perempuan lain. Sebab aku pernah berjanji yg aku takkan musnahkan kebahagian perempuan lain.

Aku tak nafikan, dunia zaman moden sekarang ni. Perempuan terdedah tuk berkawan dengan lelaki lain, tak kira lelaki bujang atau dah berkahwin. Tapi yang aku pelik, zaman moden ni perempuan muda tak malu tuk bercinta dengan suami orang. Banyak kali dah aku jumpa. Kawan sekerja pun ada yg tergamak merosak kebahgiaan rumah tangga perempuan lain. Malah ada yg tak makan saman, dah ditegur pun masih mengharapkan cinta suami orang.

Aku tak tahu apa sebabnya dan apa istimewanya suami orang ni, sampai derang tergamak merebut cinta perempuan lain. Lainlah kalo lelaki tu duda atau bujang, lantak lah kan. Tapi kalo lelaki tu dah ada girlfriend pun elok elakkan.

Tapi yang aku musykil, sekarang ni dunia dah akhir zaman ke apa sbb ramai jugak isteri orang yang bercinta dengan suami orang. Apa punca eh?

Aku jugak pernah dituduh oleh isteri orang lain nak amik laki dia. Padahal aku tak pernah pun berniat nk kat laki dia sbb laki aku pun aku tak terlayan. Aku rasa, kalo aku berkawan dengan suami orang mesti atas sebab kerja dan takde agenda lain. Aku tak pernah mencipta ruang tuk buka peluang lelaki lain nak dekati aku.

Malah aku selalu mengaku aku dah kahwin dan dah ada anak walaupun kadang ada yg tak percaya. Tak tahu lah sebab apa, mungkin sebab aku ni tak berapa nak tinggi. Haha. Setahu aku, sepanjang aku kerja, aku tak pernah nak panggil kawan sekerja dengan panggilan 'abang' even derang lebih tua. Tapi kalau semua orang panggil dia gitu pun, aku tetap akan panggil nama dia kt belakang abang tu. Cthnya, abg wan. Aku takkan panggil 'abang' semata sbb nk elak di panggil perempuan gatal. Bagi aku, panggilan 'encik' lagi baik sbb nampak kita hormat dia. Aku tahu status aku sebagai isteri.

Tapi aku pelik, zaman sekarang ni pompuan bujang atau isteri orang lain boleh sms/panggil suami aku dengan panggilan abang semata. Contoh: "abang, Hajar lambat hari ni tau,ayah tak sihat. Ini ayat contoh tau. Bagi aku, bukan ke ayat tu boleh disalah erti? Ayat tu seolah perempuan itu berjanji dengan suami kita tuk keluar or jumpa kan? Aku berkali-kali ingatkan suami aku supaya jangan biasakan perempuan lain panggil abang. Tapi, kat kilang kan normal lah gitu kan. Tak boleh nak elak. Lagi bagus bila suami aku pun melayan dan siap reply, "ok, abang faham". Itu lah punca-punca boleh terjadinya skandal lat tempat kerja.

Perkara ni memang biasa terjadi kat kilang. Tapi kat dunia korporat pun banyak terjadi. Kat sekeliling aku pun memang banyak dah jadi. Siap ada isteri beranak 3 pun keluar dating dengan suami orang lain. Aku tak tahu, suami dia or isteri orang tu tahu ke tidak. Tapi aku rasa, batasan pergaulan antara lelaki dan perempuan memang kena ada.

Yang perempuan ni pun satu, mentang-mentang badan masih maintain walaupun ada ramai anak janganlah melayan lelaki yg sememangnya hidung belang. Lelaki puji sikit, kononnya awak tu masih macam anak dara terus hati berbunga. Terus setuju bila laki tu mengorat. Nauuzubillah! Banyak terjadi benda ni tau.

Bagi aku, pokok pangkalnya hati kita sebagai perempuan. Walaupun kita wanita bekerjaya akhir zaman, walaupun kita suka berpakaian berfesyen bagai jangan lupa agama dan status kita sebagai isteri. Walau sejuta lelaki memuji kita, in shaa allah kita takkan terpedaya.

Dalam kes aku sekarang ni, perempuan yg ber'masalah' dengan suami aku juga isteri orang. Bermula dari bercerita tentang masalah rumahtangga masing-masing akhirnya jadi rapat.

Okeh, nanti aku sambung lagi...
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.